En håndfuld mos er fyldt med liv, som vi ikke umiddelbart kan se. Både mikro- og makroliv. Hvis vi bruger en lup, stereolup eller et mikroskop åbner der sig en helt ny verden. Prøv om I kan finde ‘The Big Five’ i mos og få tips til, hvordan I genkender dem.
I felten
Indsaml mos på en lokation, fx løvskov eller i en park. Gå efter mos, der vokser på gamle træer eller gamle sten. Jo ældre, jo bedre. Indsaml flere arter af mos og flere steder fra.
Bring jeres mos tilbage til klassen.
Forberedelse tilbage i klassen:
Undersøg det tørre mos
Undersøg det våde mos
Lav et præparat
Opsamling
Hvis I skal forsøge at artsbestemme det mos I har indsamlet, kan I bruge nøglen ‘Bestem mos’, som oprindeligt er udviklet til Masseeksperiment om mos, lav og bjørnedyr.
I skal opstille en hypotese. Hvilken sammenhæng tror I der er og hvorfor? Lav jeres eget undersøgelsesdesign og undersøg, om I kan finde den sammenhæng? Er jeres hypotese korrekt, eller skal den forkastes?
Opsamling
Sæt kryds på faktaarket ved de dyr, du kan finde. Har du fundet ‘The Big Five’ i mos?
Er der forskel på de dyr, I finder i de to prøver – vådt mos og tørt mos?
Hvis I har nøglet det mos, I har fundet (gruppe eller art), så se på, om der er en sammenhæng mellem de dyr, I finder, og hvilke typer af mos de levede i?
Er der en sammenhæng mellem de dyr, I finder, og der, hvor mosset blev indsamlet? (substrat det voksede på, højde osv.).
Find videoer, undersøgelser, artikler og fakta om bjørnedyr her.
Der er stor forskel på en stereolup og et mikroskop. Stereoluppen har en lav forstørrelse og er nemmere at benytte.
Stereoluppen
Stereoluppen kaldes undertiden også for stereomikroskop, og den kendetegnes typisk ved at have forstørrelser på mellem 10 og 40x. Den fungerer ved, at lyset fra overfladen reflekteres.
En standard stereolup har normalt kun to forstørrelser på hhv. 10 og 30x, men er pga. sin noget simplere opbygning meget nem at gå til, og den kan derfor sagtens bruges af børn helt ned til 5 års-alderen.
Mikroskopet
Mikroskopet bruges til at danne et forstørret billede af et objekt. Ordet mikroskop er sammensat af følgende græske ord: mikrós for ‘lille’ og skopein for ‘at betragte’.
Der findes følgende kendte typer mikroskoper:
Lysmikroskop
I et lysmikroskop bliver lyset, der kommer fra objektet, afbildet gennem objektiv og okular. Objektivets opgave er at danne et reelt billede, som igennem okularet bliver iagttaget som et forstørret billede af objektet. Forstørrelsen kan spænde fra en faktor 10 til 10000.
Det lys, som er synligt for os, har en bølgelængde på mellem 400 og 700 nm. Derfor kan de mindste objekter, der kan ses med et lysmikroskop, ikke være mindre end 0,3 mikrometer store. Mindre detaljer medfører brydningstab og kan ikke afbildes. Som afhjælpning kan ultraviolet lys bruges.
Se ‘udvid undersøgelsen’ på faneblad 1.
Lad eleverne indsamle forskellige arter af mos. Har arter (udseende) betydning for hvilke dyr, de finder?
Lad eleverne selv finde mos ved forskellige substrater, forskellige fugtigheder eller højder. Har stedet, hvor de indsamler mosset, betydning for, hvilke dyr de finder? Eleverne opstiller en hypotese, inden de laver undersøgelsen.
Lad eleverne ‘drukne’ mosset eller udtørre det – hvad sker der med dyrene i det? Eleverne opstiller en hypotese, inden de laver undersøgelsen.
Virkningsfuld kompetenceorienteret naturfagsundervisning indeholder bl.a. elementer af problembaseret og elevstyret undervisning. Et greb, du som underviser kan bruge, er at implementere åbenhed, ved at stilladsere undersøgelserne med frihedsgrader.
Problembaseret og elevstyret undervisning er kendetegnet ved, at eleverne arbejder selvstændigt med egne undersøgelser. Eleverne skal finde egne svar, og det skal ikke være givet på forhånd, hvad de skal. Eleverne skal ikke reproducere eller genskabe allerede eksisterende undersøgelser.
Som underviser udvælger du en grad af frihed samt hvilket trin, den skal implementeres i. Astra opdeler en undersøgelse i følgende seks trin, hvor du kan arbejde med implementering af frihedsgrader.
Tilmeld dig Astras nyhedsbrev og få ny inspiration til din undervisning i naturfag og naturvidenskab - herunder de nyeste Testotek-undersøgelser