I dette forsøg kan du prøve at slukke et fyrfadslys vha. eddike og bagepulver.
Prøv at svare på følgende spørgsmål:
Et lys kan brænde i almindelig luft, fordi den indeholder ilt (O2). Når man blander eddike og bagepulver dannes gassen kuldioxid (CO2). Når der dannes CO2 fortrænges den almindelige luft og da CO2 er tungere end almindelig luft vil det lægge sig nede i glasset. Når alt ilten er fortrængt vil lyset gå ud.
Prøv også at tænde fyrfadslys på en underkop. Bland eddike og bagepulver i glasset og vent til du tror, at der er dannet så meget CO2, at det fylder glasset. Tag glasset og hæld den usynlige luftart ud over det brændende lys. PUF!
Når man skal slukke en brand bruger man det samme princip. Brandslukkeren består af kuldioxid, som fortrænger ilten fra luften, så ilden ikke kan brænde.
En tændstik er teknisk udstyr. Den første tændstik kunne tændes ved at stryge den mod hvilken som helst overflade. Den nuværende tændstik kræver dog, at man stryger den mod en bestemt kemisk substans for antænding. Læs mere om tændstikkens historie her.
Prøv at slukke ilden på andre måder. Eksempelvis med sand eller ved at lukke for ilttilførelsen.
Virkningsfuld kompetenceorienteret naturfagsundervisning indeholder bl.a. elementer af problembaseret og elevstyret undervisning. Et greb, du som underviser kan bruge, er at implementere åbenhed, ved at stilladsere undersøgelserne med frihedsgrader.
Problembaseret og elevstyret undervisning er kendetegnet ved, at eleverne arbejder selvstændigt med egne undersøgelser. Eleverne skal finde egne svar, og det skal ikke være givet på forhånd, hvad de skal. Eleverne skal ikke reproducere eller genskabe allerede eksisterende undersøgelser.
Som underviser udvælger du en grad af frihed samt hvilket trin, den skal implementeres i. Astra opdeler en undersøgelse i følgende seks trin, hvor du kan arbejde med implementering af frihedsgrader.
Tilmeld dig Astras nyhedsbrev og få ny inspiration til din undervisning i naturfag og naturvidenskab - herunder de nyeste Testotek-undersøgelser