Stoffer kan have forskellige tilstandsformer: fast, flydende og gasform. I dette forsøg kan du lave din egen slim og undersøge grænsen mellem fast og flydende form.
Svar på følgende spørgsmål:
Slimen opfører sig både som et fast stof (når du rører ved den) og som en væske (når du lader den ligge). I slimen ligger der en masse små korn (partikler) fra kartoffelmelet.
Fast stof
Når du rører ved slimen, kommer kornene til at røre hinanden og slimen bliver et fast stof.
En væske
Når du lader slimen ligge, lægger vandet sig mellem kornene og kommer til at virke som smørelse mellem dem. Derfor bliver slimen som en væske.
Kviksand
Det er det samme fænomen, der finder sted i kviksand. Jo mere man tramper i kviksandet, des bedre sidder man fast. Her er det kornene (partiklerne) i kviksandet, der bliver presset sammen ved bevægelse.
Du møder også et lignende fænomen, når ketchuppen sidder fast i flasken. Først når du banker rigtig hårdt på flasken, kommer den ud. Her er fænomenet bare lidt anderledes, fordi ketchuppen bliver mere flydende, når du bevæger den.
Fænomenet findes også i maling, yoghurt, mudder og blod.
Kartoffelmel er teknisk udstyr. Det indeholder stivelse og bruges til at binde vand. Det har både industriel anvendelse, som i papirfremstilling såvel som i madlavning. Læs mere her
Prøv at ændre på forholdet mellem vand og kartoffelmel.
Prøv at opvarme blandingen
Virkningsfuld kompetenceorienteret naturfagsundervisning indeholder bl.a. elementer af problembaseret og elevstyret undervisning. Et greb, du som underviser kan bruge, er at implementere åbenhed, ved at stilladsere undersøgelserne med frihedsgrader.
Problembaseret og elevstyret undervisning er kendetegnet ved, at eleverne arbejder selvstændigt med egne undersøgelser. Eleverne skal finde egne svar, og det skal ikke være givet på forhånd, hvad de skal. Eleverne skal ikke reproducere eller genskabe allerede eksisterende undersøgelser.
Som underviser udvælger du en grad af frihed samt hvilket trin, den skal implementeres i. Astra opdeler en undersøgelse i følgende seks trin, hvor du kan arbejde med implementering af frihedsgrader.
Tilmeld dig Astras nyhedsbrev og få ny inspiration til din undervisning i naturfag og naturvidenskab - herunder de nyeste Testotek-undersøgelser