Med dette forsøg kan du få udfoldet en verden, du ikke anede eksisterede. En verden du selv skal gå på opdagelse i – Hvor ting tager lang tid, men alligevel sker hurtigt.
Appen fås i App Store eller Google Play
10 min | 1 billede hvert sekund |
30 min | 1 billede hvert 3. sekund |
1 time | 1 billede hvert 6. sekund |
2 timer | 1 billede hvert 12. sekund |
Prøv at svare på følgende spørgsmål:
Når vi ser noget bevæge sig på film, ser vi i virkeligheden en masse billeder, der står helt stille, men vises hurtigt efter hinanden. Det giver en illusionen af, at det vi ser, bevæger sig. Forestil dig, at man bare viste 2 billeder per sekund. Det ville ikke virke som en film, men som en serie af billeder efter hinanden. På normal film vises mellem 24 og 30 billeder per sekund. Jo flere billeder per sekund der vises, jo mere flydende og virkeligt vil vi opfatte filmen. Du kan se et eksempel på denne engelske side. Bemærk at “billeder per sekund”, oversættes til “frames per second” eller fps.
På siden er der tre ens film af en hoppende firkant. I den første film vises firkanten med 15 billeder per sekund, i den anden med 30 billeder per sekund, og i den sidste med 60 billeder per sekund. Jo flere billeder per sekund der vises, jo mere “virkeligt” opfatter vi det.
Når du optager film med din telefon eller iPad, optages altså omkring 30 billeder per sekund. Men hvad nu, hvis man i stedet tog et billede hvert sekund, og afspillede dem som en film bagefter? Jo, så ville 30 sekunders optagetid komme til at tage et sekund på filmen. 60 sekunder ville tage to sekunder på filmen osv. Det er det, man kalder for time-lapse film. Ved at tage time-lapse film, kan du filme ting, der normalt bevæger sig alt for langsomt til, at du ville opfatte det – eller gide at bruge tid på at studere det. Som et eksempel er det let at lave en film, hvor time-viseren på et ur drøner derudaf.
Man kan i flere af programmerne vælge mange flere indstillinger. Her de vigtigste to:
Filmens færdige opløsning. Kan indstilles i alt fra virkelig sløj kvalitet til HD kvalitet, der kan fremvises på nærmeste fladskærm.
Her indstilles hvor lang tid, der skal gå mellem at hvert billede tages.
En smartphone er en digital højteknologi. Kommunikation kan foregå trådløst over store afstande ved konvertering af talt sprog til et digitalt signal. Læs mere om mobiltelefoner her. Smartphones er multifunktionelle elektroniske enheder, der bl.a indeholder digitalkameraer og computerteknologi.
Idéer til hvad du kan filme
Virkningsfuld kompetenceorienteret naturfagsundervisning indeholder bl.a. elementer af problembaseret og elevstyret undervisning. Et greb, du som underviser kan bruge, er at implementere åbenhed, ved at stilladsere undersøgelserne med frihedsgrader.
Problembaseret og elevstyret undervisning er kendetegnet ved, at eleverne arbejder selvstændigt med egne undersøgelser. Eleverne skal finde egne svar, og det skal ikke være givet på forhånd, hvad de skal. Eleverne skal ikke reproducere eller genskabe allerede eksisterende undersøgelser.
Som underviser udvælger du en grad af frihed samt hvilket trin, den skal implementeres i. Astra opdeler en undersøgelse i følgende seks trin, hvor du kan arbejde med implementering af frihedsgrader.
Tilmeld dig Astras nyhedsbrev og få ny inspiration til din undervisning i naturfag og naturvidenskab - herunder de nyeste Testotek-undersøgelser