Hvad er det mon, der får brød til at hæve? Samme kraft kan du udnytte til at affyre en raket.
VIGTIGT – læs dette sikkerhedsafsnit, inden du går i gang. Eksperimentet skal foregå udenfor. Anvendelse af sikkerhedsbriller anbefales.
Eddike og bagepulver reagerer med hinanden og udvikler bobler af kuldioxid. Boblerne skaber et overtryk og får derved låget til at skyde af som en raket. Det er den samme reaktion, man udnytter, når man bruger bagepulver i kager og brød for at få det til at hæve.
Det er tilsætningen af eddikesyren, der gør, at processen bliver langt mere eksplosiv end i bolledejen. Når eddikesyre reagerer med stoffet natriumhydrogencarbonat, som findes i bagepulver, sker der en proces, som kan beskrives med følgende reaktionsligning:
NaHCO3 + CH3COOH -> CO2+ H2O + NaCH3COO.
Raketter anvender mange forskellige slags brændstof. NASA bruger bl.a. flydende brint og oxygen, og de fleste ved sikkert også, at en ballon vil flyve afsted, når man puster den op og giver slip uden at binde den til. Fælles for NASAs rumfærger og ballonen er, at der bliver skudt noget afsted i den modsatte retning af den vej, som raketten bevæger sig.
Virkningsfuld kompetenceorienteret naturfagsundervisning indeholder bl.a. elementer af problembaseret og elevstyret undervisning. Et greb, du som underviser kan bruge, er at implementere åbenhed, ved at stilladsere undersøgelserne med frihedsgrader.
Problembaseret og elevstyret undervisning er kendetegnet ved, at eleverne arbejder selvstændigt med egne undersøgelser. Eleverne skal finde egne svar, og det skal ikke være givet på forhånd, hvad de skal. Eleverne skal ikke reproducere eller genskabe allerede eksisterende undersøgelser.
Som underviser udvælger du en grad af frihed samt hvilket trin, den skal implementeres i. Astra opdeler en undersøgelse i følgende seks trin, hvor du kan arbejde med implementering af frihedsgrader.
Tilmeld dig Astras nyhedsbrev og få ny inspiration til din undervisning i naturfag og naturvidenskab - herunder de nyeste Testotek-undersøgelser