Hvorfor mon?
Pris pr. forsøg:
Ca. 2 kr.
Når vandet skal løbe ud af den øverste flaske og ned i den nederste, er luften i den nederste flaske i vejen.
Hvis luften i den nederste flaske skal slippe op gennem flaskehalsen som enkeltvise luftbobler, tager det lang tid.
Når vandet bliver sat i rotation, bliver der skabt en form for trafikregulering: Vandet løber i siden af flaskehalsen, og der er hul i midten, så luften kan slippe op i den øverste flaske.
Den irriterende ketchupflaske
Du kender sikkert også det samme problem fra ketchupflasken. Her er det svært at få ketchuppen ud med det samme og i små mængder.
Hvis ketchuppen ikke havde været så tyktflydende, kunne du også sætte den i rotation, og så skulle den nok blive tømt hurtigt.
En rigtig tornado
Når der opstår en rigtig tornado, skyldes det et lavtryk, som suger luft op i en roterende bevægelse.
I Danmark har vi ikke så mange tornadoer, og dem vi har, er ikke så kraftige. Vi kalder dem skypumper, og de kan suge støv og små kviste op fra jorden om sommeren, når det er varmt.
Vidunderlige vilde verden
Selvom tornadoer ikke bliver så voldsomme i Danmark, så kan de andre steder i verden skabe store problemer og forårsage voldsomme ødelæggelser. Tornadoer er et eksempel på nogle af de vilde vejrfænomener, som viser, hvor små og ubetydelige vi mennesker kan være i forhold til naturens vildskab.
Andre vilde vejrfænomener kan være orkaner og stormflode, som kan skabe store ødelæggelser i løbet af meget kort tid. DMI har lavet et tema om tornadoer, som kan bruges til inspiration til undervisning om vilde vejr- og vindfænomener.
Virkningsfuld kompetenceorienteret naturfagsundervisning indeholder bl.a. elementer af problembaseret og elevstyret undervisning. Et greb, du som underviser kan bruge, er at implementere åbenhed, ved at stilladsere undersøgelserne med frihedsgrader.
Problembaseret og elevstyret undervisning er kendetegnet ved, at eleverne arbejder selvstændigt med egne undersøgelser. Eleverne skal finde egne svar, og det skal ikke være givet på forhånd, hvad de skal. Eleverne skal ikke reproducere eller genskabe allerede eksisterende undersøgelser.
Som underviser udvælger du en grad af frihed samt hvilket trin, den skal implementeres i. Astra opdeler en undersøgelse i følgende seks trin, hvor du kan arbejde med implementering af frihedsgrader.
Tilmeld dig Astras nyhedsbrev og få ny inspiration til din undervisning i naturfag og naturvidenskab - herunder de nyeste Testotek-undersøgelser