Raketter findes i mange størrelser og afskygninger, lige fra nytårsraketter til store rumraketter, som sendes til Månen. I dette forsøg skal du bygge en affyringsrampe og din egen raket.
VIGTIGT – læs dette sikkerhedsafsnit inden, du går i gang. Husk at stå ude af skudlinjen!
Det kan du bruge til raketten:
Affyringsrampen
Raketten
Affyring
Prøv at svare på følgende spørgsmål:
Når der stampes på flasken, presses luften i rampen, og der opstår et overtryk i forhold til trykket uden for rampen. Overtrykket virker på raketten, som letter fra rampen.
Når en raket sendes ud i rummet, skal den accelereres op til en fart, der kan overvinde Jordens tyngdekraft. Dette kaldes undvigelseshastigheden, og den er næsten 40.000 km/t.
Når raketten sendes af sted, omsættes fast eller flydende brændstof til gas, som kastes bagud, og udstødningen får raketten til at bevæge sig i modsat retning. Man kalder det “raketprincippet”, når noget kastes i en retning for at drive noget andet i modsat retning.
Raketter bruges til at sende andre objekter ud i rummet for eksempel rumsonder og satellitter. På den måde har raketter haft stor betydning i menneskets søgen mod rummet. Og rumforskningen har ført mange andre opfindelser med sig, for eksempel asbest, komposit, branddetektorer, elektronisk billedbehandling, tofarvet glas og flere slags beskyttelsesmaterialer.
Science Toy Maker http://sciencetoymaker.org/airRocket/index.html og https://sciencetoymaker.org/
Gaffatape er teknisk udstyr. Tapen er lavet af et vævet materiale lamineret på PET-plastik. Limen afhænger af anvendelsen. Gaffatape bruges, når der er behov for en stærk, smidig og klistret tape. Læs mere her.
Prøv at ændre flaskens størrelse. Din variabel er flaskens størrelse.
Prøv at ændre på flaskens materiale. Din variabel er materialet.
Virkningsfuld kompetenceorienteret naturfagsundervisning indeholder bl.a. elementer af problembaseret og elevstyret undervisning. Et greb, du som underviser kan bruge, er at implementere åbenhed, ved at stilladsere undersøgelserne med frihedsgrader.
Problembaseret og elevstyret undervisning er kendetegnet ved, at eleverne arbejder selvstændigt med egne undersøgelser. Eleverne skal finde egne svar, og det skal ikke være givet på forhånd, hvad de skal. Eleverne skal ikke reproducere eller genskabe allerede eksisterende undersøgelser.
Som underviser udvælger du en grad af frihed samt hvilket trin, den skal implementeres i. Astra opdeler en undersøgelse i følgende seks trin, hvor du kan arbejde med implementering af frihedsgrader.
Tilmeld dig Astras nyhedsbrev og få ny inspiration til din undervisning i naturfag og naturvidenskab - herunder de nyeste Testotek-undersøgelser