I dette lille forsøg kan du lære noget om overtryk og undertryk.
Prøv at svare på følgende spørgsmål:
Papirkuglen ryger ud af flasken, fordi der dannes et overtryk inde i flasken og et undertryk (fordi luften bevæger sig hurtigere her) ved flaskehalsen.
Man kan også få papirkuglen til at ryge ind i flasken. Dette gøres ved at sætte læberne om åbningen af flasken og suge. Fjern herefter læberne fra flasken, og se, hvordan papirkuglen nu ryger ind i flasken.
Her laver man et undertryk inde i flasken, og når man fjerner læberne, trænger luften ind i flasken og hiver papirkuglen med.
En flaske er teknisk udstyr. Flasker benyttes primært til opbevaring af væsker og gasser. Flasker af glas eller plast er fremstillet ved, at der blæses luft ind i den varme flydende masse. Se et eksempel på glaspustning her
Papir er teknisk udstyr og har sin oprindelse i Kina. Papir består af plantefibre, der er mast sammen og tørret. Læs mere om papir her.
Prøv at lave et hul i bunden af flasken. Din variabel er størrelsen af hullet i bunden af flasken.
Virkningsfuld kompetenceorienteret naturfagsundervisning indeholder bl.a. elementer af problembaseret og elevstyret undervisning. Et greb, du som underviser kan bruge, er at implementere åbenhed, ved at stilladsere undersøgelserne med frihedsgrader.
Problembaseret og elevstyret undervisning er kendetegnet ved, at eleverne arbejder selvstændigt med egne undersøgelser. Eleverne skal finde egne svar, og det skal ikke være givet på forhånd, hvad de skal. Eleverne skal ikke reproducere eller genskabe allerede eksisterende undersøgelser.
Som underviser udvælger du en grad af frihed samt hvilket trin, den skal implementeres i. Astra opdeler en undersøgelse i følgende seks trin, hvor du kan arbejde med implementering af frihedsgrader.
Tilmeld dig Astras nyhedsbrev og få ny inspiration til din undervisning i naturfag og naturvidenskab - herunder de nyeste Testotek-undersøgelser