Når man åbner en sodavand, hører man ofte en hvæsen fra proppen, og væsken begynder at bruse. Hvis man lader sodavanden stå natten over, vil den dagen efter smage “flad”. Hvordan det kan være, skal vi nu kigge nærmere på.
VIGTIGT – læs dette sikkerhedsafsnit, inden du går i gang. Kontaktlimen kan give allergi ved kontakt eller indånding. Brug derfor handsker, og sørg for god ventilation. Lad være med at tilsætte mere bagepulver, end fremgangsmåden beskriver, da der kan dannes for stort overtryk!
Til lærerens forberedelse af propper:
Til hjemmelavet pakning:
Hvis du ikke har gummipropper, skal du bore et hul i begge propper og lime slangen fast med kontaktlim.
Klargøring af flaskerne:
Lav hjemmelavet pakning: Propperne skal sidde på samme placering, som hvis de skulle limes fast.
Klargøring af smagen:
Prøv eventuelt at gennemboble blandingen flere gange. Derved opnås mere brus. Dette gøres ved at tilsætte mere bagepulver over flere gange.
Prøv at svare på følgende spørgsmål:
Ved at blande bagepulver og eddike udvikles der CO2 (kuldioxid). CO2 bruges til at lave brus i sodavandet. Når den usynlige gas CO2 kommer i forbindelse med vand, vil noget af gassen opløse sig i vandet og danne kulsyre (brus). Jo mere CO2 der er over vandet, jo mere brus kan der være i vandet, fordi det nemt kan opløses i vand. Dette hænger sammen med, at når der kommer mere CO2, vil trykket stige, og derfor kan der opløses mere gas end normalt.
Hvis man drikker et glas sodavand, der har stået åben, vil sodavanden virke flad og mindre forfriskende. Det er fordi, brusen (kulsyren) er fordampet fra vandet og er blevet til gasform CO2 igen.
Når koncentrationen i vandet er højst, er det luften, der vil optage CO2. Og omvendt når CO2-koncentrationen i luften er højst, er det vandet, der kan optage CO2. Naturen prøver hele tiden at lave en slags balance – en ligevægt, kalder man det.
PH-skalaen går fra 0 til 14, hvor 7 er neutralt ligesom vand. Når pH-værdien er under 7, er væsken sur og kaldes en syre, og er den over 7, siger man, at den er basisk og kaldes en base.
Der findes mange forskellige syrer og baser, og de varierer i styrke. En stærk syre er fx saltsyre (HCl), mens en stærk base kunne være Natriumhydroxid (NaOH). Når man omtaler en syre eller en base som værende stærk, betyder det, at den kan ændre pH bedre end en svag syre eller base.
Kulsyren i sodavand er en svag syre og sænker derfor pH til under 7. Derfor er sodavand surt. PH i sodavand ligger på ca. 2,8, hvilket er lidt højere end pH-værdien i en citron. Hvis pH-værdien er under 5,5, virker det nedslidende på tændernes emalje, hvis man drikker det i store mængder.
Det sure miljø i sodavandet er også med til at sørge for, at væsken ikke bliver muggen, dvs. sodavandet konserveres. Det betyder, at den lave pH-værdi er med til at hindre mikroorganismer i at vokse i væsken. Den lave pH-værdi sammen med den høje sukkerkoncentration giver mikroorganismer dårlige levevilkår, og derfor kan varen holde sig længere.
Når CO2-koncentrationen i luften er højere end i vandet, vil havet optage CO2. Havet har faktisk optaget mere end halvdelen af den menneskeudledte CO2. Det er en væsentlig årsag til forsuring af havene, dvs. at pH falder.
Denne forsuring er med til at skade økosystemer og fisk, som får svære ved at leve under de sure vandforhold.
Bagepulver er teknisk udstyr. Det er et hævemiddel, som bruges i bagværk. Det består af natron (NaHCO3), en syre og noget stivelse. Når det går i forbindelse med vand, reagerer syre og natron og danner CO2. CO2 laver lufthuller i dejen, når du bager kager.
Prøv at gennemboble blandingen flere gange. Din variabel er, hvor mange gange du gennembobler.
Prøv at ændre saftens koncentration i vandet. Din variabel er koncentrationen.
Prøv forskellige typer saft. Din variabel er safttypen.
Virkningsfuld kompetenceorienteret naturfagsundervisning indeholder bl.a. elementer af problembaseret og elevstyret undervisning. Et greb, du som underviser kan bruge, er at implementere åbenhed, ved at stilladsere undersøgelserne med frihedsgrader.
Problembaseret og elevstyret undervisning er kendetegnet ved, at eleverne arbejder selvstændigt med egne undersøgelser. Eleverne skal finde egne svar, og det skal ikke være givet på forhånd, hvad de skal. Eleverne skal ikke reproducere eller genskabe allerede eksisterende undersøgelser.
Som underviser udvælger du en grad af frihed samt hvilket trin, den skal implementeres i. Astra opdeler en undersøgelse i følgende seks trin, hvor du kan arbejde med implementering af frihedsgrader.
Tilmeld dig Astras nyhedsbrev og få ny inspiration til din undervisning i naturfag og naturvidenskab - herunder de nyeste Testotek-undersøgelser