Her kan du afprøve, hvordan du ved at opvarme og afkøle luft kan suge vand op i et glas.
Prøv at svare på følgende spørgsmål:
Ild er afhængig af varme, noget der kan brænde og ilt. Når glasflasken sættes ned over modellervoksklumpen og ned i vandet, lukkes der for ilttilførslen, og ilden går ud. Luften inde i glasflasken er i starten varm på grund af ilden. Hurtigt vil varmen fra flaskens luft dog afgives til vandet. Altså vil luften inde i glasflasken blive koldere. Da kold luft fylder mindre end varm luft, trækker luften sig sammen, og der dannes et undertryk. Derfor stiger vandet op i flasken.
Sagt på en anden måde: Der kan ikke slippe luft ind i flasken, da denne er presset ned i vandet. Altså er luftmængden i glasflasken uforandret. Da denne konstante luftmængde får en lavere temperatur, mindskes trykket inde i flasken, og da lufttrykket uden for flasken således er større end inde i flasken, vil vandstanden stige i glasset for at skabe ligevægt.
Barometer
Det er også ud fra dette princip, et barometer virker, idet et højtryk vil få vandstanden til at stige, mens et lavtryk får vandstanden i flasken til at falde.
En tændstik er teknisk udstyr. Den første tændstik kunne tændes ved at stryge den mod hvilken som helst overflade. Den nuværende tændstik kræver dog, man stryger den mod en bestemt kemisk substans for antænding. Læs mere om tændstikkens historie her.
Modellervoks er en analog lavteknologi. Man kan forme figurer af det. Man kan endda bruge figurerne til at lave en modellervoksfilm som Pingu. Du kan se hvordan du laver din helt egen modellervoks her
Prøv at bruge flere eller færre end tre tændstikker. Din variabel er antallet af tændstikker.
Prøv at bruge et større glas. Din variabel er glassets størrelse.
Virkningsfuld kompetenceorienteret naturfagsundervisning indeholder bl.a. elementer af problembaseret og elevstyret undervisning. Et greb, du som underviser kan bruge, er at implementere åbenhed, ved at stilladsere undersøgelserne med frihedsgrader.
Problembaseret og elevstyret undervisning er kendetegnet ved, at eleverne arbejder selvstændigt med egne undersøgelser. Eleverne skal finde egne svar, og det skal ikke være givet på forhånd, hvad de skal. Eleverne skal ikke reproducere eller genskabe allerede eksisterende undersøgelser.
Som underviser udvælger du en grad af frihed samt hvilket trin, den skal implementeres i. Astra opdeler en undersøgelse i følgende seks trin, hvor du kan arbejde med implementering af frihedsgrader.
Tilmeld dig Astras nyhedsbrev og få ny inspiration til din undervisning i naturfag og naturvidenskab - herunder de nyeste Testotek-undersøgelser