Undersøg, hvilke søm der egner sig til at være jernkerne i en elektromagnet, og hvordan man kan gøre elektromagneten stærkere.
Både batteri og elektromagnetens vindinger kan blive meget varme, når kredsløbet er sluttet. Det er derfor vigtigt, at kredsløbet kun er sluttet i så kort tid som muligt.
Elektromagnet med 20 vindinger | Antal papirklips | |
Søm 1 | ||
Søm 2 | ||
Søm 3 |
Tag de bedste søm, og prøv med 10 og 40 vindinger:
Bedste søm | Antal papirklips |
Bedste søm med 10 vindinger | |
Bedste søm med 40 vindinger |
I aktiviteterne skal der anvendes tre forskellige slags søm. Sømmene skal være af forskellige metaller og kan fx være messingsøm, jernsøm og rustfrie søm i kvalitet A2, der er kendetegnet ved at være umagnetiske.
Lad eleverne undersøge, hvilket søm de helst vil anvende i deres elektromagnet, men vær opmærksom på, at det er sømmet, de forsøger at løfte papirklips med, og ikke blot vindingerne på sømmet.
Når eleverne har valgt det søm, som de vil anvende som kerne for deres elektromagnet, så undersøger de, om det har nogen betydning for styrken af magneten, om de laver flere eller færre vindinger.
Lav en fælles opsamling i klassen, så du er sikker på, at alle grupper har et bud på, hvordan de laver en stærk elektromagnet.
Det er sømmets legering, der har betydning for, hvor gode de er som elektromagneter. Det er kun søm af jern og nikkel, der kan magnetiseres. Messingsøm og rustfrie søm af kvalitet A2 kan ikke magnetiseres. Vindingerne på ledningen vil fungere som en magnet – dog ikke så kraftig, som når magnetfeltet forstærkes af jernkernen. Det er derfor vigtigt at instruere eleverne i, at de skal forsøge at løfte papirklips med spidsen af sømmet og ikke med vindingerne på ledningen.
Et batteri er en analog lav-teknologi. Det har en negativ og positiv ende. Der løber elektroner fra den negative til den positive ende, når batteriet tilsluttes et kredsløb. Alligevel siger vi, at strømmen går fra plus til minus. Strømmen er forårsaget af kemiske reaktioner inde i batteriet. Læs mere om batteriet her.
En isoleret ledning er teknisk udstyr. Ledningen er karakteriseret ved den maksimale strøm den kan bære. Læs mere her
Virkningsfuld kompetenceorienteret naturfagsundervisning indeholder bl.a. elementer af problembaseret og elevstyret undervisning. Et greb, du som underviser kan bruge, er at implementere åbenhed, ved at stilladsere undersøgelserne med frihedsgrader.
Problembaseret og elevstyret undervisning er kendetegnet ved, at eleverne arbejder selvstændigt med egne undersøgelser. Eleverne skal finde egne svar, og det skal ikke være givet på forhånd, hvad de skal. Eleverne skal ikke reproducere eller genskabe allerede eksisterende undersøgelser.
Som underviser udvælger du en grad af frihed samt hvilket trin, den skal implementeres i. Astra opdeler en undersøgelse i følgende seks trin, hvor du kan arbejde med implementering af frihedsgrader.
Tilmeld dig Astras nyhedsbrev og få ny inspiration til din undervisning i naturfag og naturvidenskab - herunder de nyeste Testotek-undersøgelser