Øjets linse og hornhinde arbejder sammen med synsnerverne og hjernen om at danne de billeder, vi ser. I dette forsøg skal vi lege lidt med synsnerven.
Prøv at svare på følgende spørgsmål:
Den figur du ser på den hvide væg er et negativt efterbillede. Det er et billede, der viser komplementærfarven til den farve, du fokuserede på.
Den hvide væg udsender lys i alle farver. Når du kigger på figuren med den stærke farve, bliver en del af dine synsceller stærkt påvirkede. Cellerne bliver “trætte”. Når du flytter blikket til den hvide flade, sender “de trætte” synsceller svagere impulser til hjernen.
“De ikke-trætte” synsceller, som tilsammen danner komplementærfarven, sender normale impulser. Derfor ses komplementærfarven.
Eigil Holm “130 fysiologiske forsøg”.
Her er en samling med 98 optiske illusioner og forklaringer.
Tape er teknisk udstyr. Tape er beregnet til at hæfte et materiale fast på et andet. Det er lavet af et bånd, hvorpå der er påført klæb. Læs mere om klisterbånd her.
Virkningsfuld kompetenceorienteret naturfagsundervisning indeholder bl.a. elementer af problembaseret og elevstyret undervisning. Et greb, du som underviser kan bruge, er at implementere åbenhed, ved at stilladsere undersøgelserne med frihedsgrader.
Problembaseret og elevstyret undervisning er kendetegnet ved, at eleverne arbejder selvstændigt med egne undersøgelser. Eleverne skal finde egne svar, og det skal ikke være givet på forhånd, hvad de skal. Eleverne skal ikke reproducere eller genskabe allerede eksisterende undersøgelser.
Som underviser udvælger du en grad af frihed samt hvilket trin, den skal implementeres i. Astra opdeler en undersøgelse i følgende seks trin, hvor du kan arbejde med implementering af frihedsgrader.
Tilmeld dig Astras nyhedsbrev og få ny inspiration til din undervisning i naturfag og naturvidenskab - herunder de nyeste Testotek-undersøgelser