Nogle gange føles tiden uendelig langsom, og andre gange alt for hurtig! I denne aktivitet undersøges om ens fornemmelse for tid er påvirket af, hvad du laver.
Stopur
Der kan nemt være variationer i resultaterne. Prøv derfor at måle flere gange og se på gennemsnittet af resultaterne. Prøv også at sammenligne med andres resultater – fx at samle resultaterne for alle i klassen.
Hvor præcist tror du, at du kan tælle fx 60 sekunder? Tror du, at der er forskel på at tælle præcist til 10 sekunder frem for 100 sekunder? Hvorfor tror du, at det føles som om, at tiden nogle gange snegler sig afsted, mens den andre gange forsvinder alt for hurtigt?
“Tiden flyver, når man har det sjovt”. Sådan siger man ofte, når der pludselig er gået mere tid, end man lige havde regnet med. Og der må være noget om det, for videnskabelige studier har vist, at man har en tendens til at underestimere den tid, der er gået, når man laver noget, man synes er behageligt og sjovt.
Dvs., at man tror der er gået mindre tid, end der rent faktisk er. Og omvendt, så overestimerer man den tid der er gået, når man laver noget, som man synes er kedeligt eller ubehageligt. Dvs., at man synes, tiden føles lang.
Forskere har også lavet et omvendt forsøg: en gruppe forsøgspersoner skulle – uden at se på et ur – høre noget musik, blev udsat for irriterende lyde og skulle løse små opgaver.
Hvis forskerne bildte forsøgspersonerne ind, at der var gået mere tid, end der rent faktisk var gået, og dermed fik forsøgspersonerne til at tro, at tiden var gået overraskende hurtigt, så blev de mere positive. De synes, at musikken var bedre, lydene mindre irriterende og opgaverne sjovere.
Præcis hvilken mekanisme i vores hjerne, der fornemmer tid, ved man endnu ikke så meget om. Derfor ved man heller ikke meget om, hvorfor oplevelsen af tid kan føles kort, når man foretager sig noget, man godt kan lide og lang, når man foretager sig noget, man ikke kan lide. Ærgerligt, at det ikke er omvendt, hva’?
Et stopur kan både være en digital eller analog lav-teknologi. Der er mekaniske stopure, som er drevet ved at trække en fjeder op. Så er det digitale stopure, der bruger en krystaloscillator, hvis svingninger er ved en bestemt frekvens, således at tiden kan måles næsten ufatteligt præcist. Læs mere om stopure her.
Sammenlign tidsfornemmelsen:
Virkningsfuld kompetenceorienteret naturfagsundervisning indeholder bl.a. elementer af problembaseret og elevstyret undervisning. Et greb, du som underviser kan bruge, er at implementere åbenhed, ved at stilladsere undersøgelserne med frihedsgrader.
Problembaseret og elevstyret undervisning er kendetegnet ved, at eleverne arbejder selvstændigt med egne undersøgelser. Eleverne skal finde egne svar, og det skal ikke være givet på forhånd, hvad de skal. Eleverne skal ikke reproducere eller genskabe allerede eksisterende undersøgelser.
Som underviser udvælger du en grad af frihed samt hvilket trin, den skal implementeres i. Astra opdeler en undersøgelse i følgende seks trin, hvor du kan arbejde med implementering af frihedsgrader.
Tilmeld dig Astras nyhedsbrev og få ny inspiration til din undervisning i naturfag og naturvidenskab - herunder de nyeste Testotek-undersøgelser