Når bussen standser op, mærker du, hvordan du bliver trykket fremad i bussen. Men hvis du holdt en ballon med helium i hånden, ville den blive trykket tilbage i bussen. Her kan du lære hvorfor.
VIGTIGT – læs dette sikkerhedsafsnit inden, du går i gang. Der benyttes åben ild (stearinlys), og der er risiko for at man taber et glas på gulvet.
Syltetøjsglassene skal være så brede som muligt og med så bred en åbning som muligt.
Når du drejer rundt om dig selv og har armene strakt ud, kan du måske mærke, at det hiver mere i armene, jo hurtigere du drejer rundt. Du har måske prøvet, at det river og rykker i kroppen, når man tager en tur i en rutsjebane eller en hurtig karrusel. Man kalder det, man mærker, for centrifugalkraften.
Centrifugalkraften er en kraft, der peger væk fra cirkelbevægelsen. Sidder man i en kørende karrusel, bliver man nærmest slynget udad. Centrifugalkraften er der kun, så længe karrusellen kører. I dette eksperiment, vil centrifugalkraften også kun være der, når du bevæger glasset i en cirkelbevægelse.
En flamme vil altid bevæge sig modsat rettet den kraft, den mærker (se supplerende forklaring). Derfor vil flammen pege ind mod centrum af cirkelbevægelsen. Altså dig. Da det kan være lidt svært at se, hvilken vej flammen peger, bruger vi en mobiltelefon til at videofilme det. Derfor er det også vigtigt, at du tegner en pil, så du kan overbevise dig selv om, at flammen virkelig peger ind mod dig selv, når du drejer rundt.
En flamme fra et stearinlys, der ikke påvirkes, vil altid rette sig modsat tyngdekraften. Det gør den fordi flammens varme gasser har en lavere massefylde end den omgivende luft. Gasserne, og dermed flammen, vil simpelthen flyde ovenpå ligesom en badebold i vand.
Man kan regne med kræfter, ved at bruge vektorer. Vektorer, ved du måske fra matematik i gymnasiet, kan lægges sammen og trækkes fra hinanden. Så når du har tyngdekraftsvektoren og en centrifugalkraftvektor, kan disse også lægges sammen, og give en ny vektor. Den vektor kalder vi for den resulterende kraftvektor.
Da den resulterende kraftvektor er summen af de to kræfter, kan du måske også regne ud, hvordan man kan kigge på et billede i videoen og regne ud, hvor stor centrifugalkraften må være?
Du kan også lave dette forsøg på en lidt anden måde. I stedet for et stearinlys i et syltetøjsglas, kan man fx bruge en lille ballon bundet på en snor i en flaske med vand. Den vil også rette sig modsat tyngdekraften (da den vil forsøge at nå overfladen).
Centrifugalkraften har sin rod i Newtons 1. lov (hvis en genstand ikke er påvirket af nogen kraft, vil den ligge stille eller fortsætte i en jævn bevægelse). Ser man på situationen, som om vi stod i med syltetøjsglasset, ville vi opleve en kraft. Men det er ikke nødvendigvis klart, hvor kraften kommer fra, hvis man ser det fra syltetøjsglasset.
Centrifugalkraften er en finurlig størrelse. Man kalder det også for en “fiktiv” kraft, fordi den kun optræder i systemer, der accelereres, fx ved opbremsning eller rotation.
En tændstik er teknisk udstyr. Den første tændstik kunne tændes ved at stryge den mod hvilken som helst overflade. Den nuværende tændstik kræver dog, at man stryger den mod en bestemt kemisk substans for antænding. Læs mere om tændstikkens historie her.
En smartphone er en digital højteknologi. Kommunikation kan foregå trådløst over store afstande ved konvertering af talt sprog til et digitalt signal. Læs mere om mobiltelefoner her. Smartphones er multifunktionelle elektroniske enheder, der bl.a. indeholder digitalkameraer og computerteknologi.
Et fyrfadslys er teknisk udstyr. Det består af paraffin eller stearin med en væge i midten i en aluminiumsbeholder. Det har en brændetid på ca. 4-8 timer. Læs mere her
Prøv at dreje hurtigt eller langsomt rundt. Din variabel er, hvor hurtigt du drejer.
Virkningsfuld kompetenceorienteret naturfagsundervisning indeholder bl.a. elementer af problembaseret og elevstyret undervisning. Et greb, du som underviser kan bruge, er at implementere åbenhed, ved at stilladsere undersøgelserne med frihedsgrader.
Problembaseret og elevstyret undervisning er kendetegnet ved, at eleverne arbejder selvstændigt med egne undersøgelser. Eleverne skal finde egne svar, og det skal ikke være givet på forhånd, hvad de skal. Eleverne skal ikke reproducere eller genskabe allerede eksisterende undersøgelser.
Som underviser udvælger du en grad af frihed samt hvilket trin, den skal implementeres i. Astra opdeler en undersøgelse i følgende seks trin, hvor du kan arbejde med implementering af frihedsgrader.
Tilmeld dig Astras nyhedsbrev og få ny inspiration til din undervisning i naturfag og naturvidenskab - herunder de nyeste Testotek-undersøgelser