Hvordan kan man lave sit eget mikroskop? Hvordan skaffer man sin egen linse? I dette forsøg skal vi bygge et mikroskop, der er så lille, at du kan have det i lommen!
VIGTIGT – Læs dette sikkerhedsafsnit, inden du går i gang. Vær opmærksom på ikke at ramme nogen i øjnene med laseren. Udføres forsøget af elever i mellemtrinnet, skal læreren assistere med boremaskinen.
Udgiften til materialer er 0-40 kr. afhængigt af indkøbssted af laseren. Man kan til dette forsøg nemt bruge en gammel defekt laser, så længe selve linsen stadig er intakt (resterne af laseren bortskaffes som elektronikaffald).
Du kan fx købe en laser her.
Der er linser alle vegne. Der er linser i kameraer, briller, kontaktlinser, Blu-ray-afspillere, mikroskoper, forstørrelsesglas, videoprojektorer, dine egne øjne – ja og selv en lille vanddråbe kan faktisk virke som en lille linse.
Normalt kan du ikke tage et billede af noget helt tæt på med din mobiltelefon. Det er fordi, lyset ikke kan samles, så det står skarpt inde i telefonen. Linsen fra en laser passer lige med, at den placerer kameraets fokuspunkt, altså der hvor billedet står skarpt, meget tæt på telefonen. På den måde kan du i det her tilfælde få omtrent 3 mm til at fylde hele billedet ud. Almindelige hverdagsgenstande ser ved denne forstørrelse meget forunderlige ud. Se fx disse billeder af et tværsnit af cellerne i roden af et løg, en 20-kronemønt og en computerskærm.
Vi omgiver os med mange forskellige teknologier hver eneste dag. Betragter man dem som en samling LEGO-klodser, ser man let, at de kan hackes og bruges på mange andre måder, end dem der var tiltænkt fra begyndelsen. “Hacking” som begreb er dukket op over de seneste år, som noget der ikke bare behøver at handle om at hacke en computer. Det kan fx være at få en robotstøvsuger til at agere vagtrobot eller at lave en laser og en mobiltelefon om til et fint og praktisk lommemikroskop. Mulighederne er alle vegne.
Søren Storm og Kasper Berthelsen
En laser er en analog høj-teknologi, hvor anbringelsen af 2 spejle i en resonator er med til at øge intensiteten af lysbølger, før lyset slipper igennem en smal sprække. Sprækken tillader kun lys, der bevæger sig i én retning at trænge igennem. Dette resulterer i en meget intens lysstråle. Læs mere om lasere her.
De fleste mobiltelefoner har et indbygget digitalkamera. Et digitalkamera er en digital høj-teknologi. Linsen i kameraet regulerer i hvilke afstande fra kameraet billedet bliver skabt og er styret af linsens fokallængde. Digitale sensorer registrerer lyset, der udsendes fra det som fotograferes.
Læs mere om digitalkameraers sensorer her og linser her.
Prøv at bruge dit nye mikroskop til at se på forskellige hårtyper. Er der en sammenhæng mellem det mikroskopiske og det du kan se med det blotte øje. Din variabel er hårtypen.
Virkningsfuld kompetenceorienteret naturfagsundervisning indeholder bl.a. elementer af problembaseret og elevstyret undervisning. Et greb, du som underviser kan bruge, er at implementere åbenhed, ved at stilladsere undersøgelserne med frihedsgrader.
Problembaseret og elevstyret undervisning er kendetegnet ved, at eleverne arbejder selvstændigt med egne undersøgelser. Eleverne skal finde egne svar, og det skal ikke være givet på forhånd, hvad de skal. Eleverne skal ikke reproducere eller genskabe allerede eksisterende undersøgelser.
Som underviser udvælger du en grad af frihed samt hvilket trin, den skal implementeres i. Astra opdeler en undersøgelse i følgende seks trin, hvor du kan arbejde med implementering af frihedsgrader.
Tilmeld dig Astras nyhedsbrev og få ny inspiration til din undervisning i naturfag og naturvidenskab - herunder de nyeste Testotek-undersøgelser