Undersøg hvad der sker, når kanel reagerer med din finger i vand – det er nærmest magi!
Prøv at svare på følgende spørgsmål:
Vand har en stor overfladespænding. Overfladespænding opstår, fordi molekylerne i væsken tiltrækkes af hinanden. I vand er tiltrækningen mellem de enkelte H2O-molekyler rigtig stor. Derfor har vand også en stor overfladespænding. Denne overfladespænding gør, at hvis du hælder vand ganske forsigtigt op i et glas, så kan du faktisk hælde vand op til over glassets kant.
Det er denne overfladespænding, der gør, at det tynde lag kanel kan ligge oven på vandet.
Opvaskemidlet nedsætter vandets overfladespænding. Når du stikker fingeren med opvaskemiddel ned i karret, bliver overfladespændingen mindre tæt ved sæben. Overfladespændingen er således ikke længere ens. Den er mindst tæt på fingeren og større langt væk fra fingeren. Det betyder, at kanelet flyder væk fra fingeren.
I søer kan du finde skøjteløberen. Den bevæger sig ovenpå vandet. Det kan den, fordi vandet har en stor overfladespænding. Hvis nogen hældte opvaskesæbe i søen, ville skøjteløberen synke til bunds.
Opvaskemiddel er teknisk udstyr, der bruges til at rengøre eller desinficere. Sæbe, som opvaskemiddel består af, er en fedtsyresalt, hvor en del er fedtopløselig, og en anden del er vandopløselig. Læs mere om sæbe her
Prøv at komme opvaskemiddel, vand eller olie på din finger. Din variabel er væsken på din finger.
Virkningsfuld kompetenceorienteret naturfagsundervisning indeholder bl.a. elementer af problembaseret og elevstyret undervisning. Et greb, du som underviser kan bruge, er at implementere åbenhed, ved at stilladsere undersøgelserne med frihedsgrader.
Problembaseret og elevstyret undervisning er kendetegnet ved, at eleverne arbejder selvstændigt med egne undersøgelser. Eleverne skal finde egne svar, og det skal ikke være givet på forhånd, hvad de skal. Eleverne skal ikke reproducere eller genskabe allerede eksisterende undersøgelser.
Som underviser udvælger du en grad af frihed samt hvilket trin, den skal implementeres i. Astra opdeler en undersøgelse i følgende seks trin, hvor du kan arbejde med implementering af frihedsgrader.
Tilmeld dig Astras nyhedsbrev og få ny inspiration til din undervisning i naturfag og naturvidenskab - herunder de nyeste Testotek-undersøgelser