I dag bruges robotteknologi på mange måder, og ikke kun til automatiseret industriel produktion eller til Mars-landinger. Robotteknologien bliver mere og mere synlig i din hverdag, for eksempel kan støvsugere, græsslåmaskiner og legetøj alle indeholde robotteknologiske systemer.
Motoren kan bestilles over nettet på www.robotshop.ca og www.frederiksen.eu. Brugte tandbørster (som man har skoldet) kan sagtens bruges.
Prøv at svare på følgende spørgsmål:
En Bristle Bot er en lille slags robot, der bliver styret af en motor, som får børsten til at vibrere og dermed skabe fremdrift. Den er et godt eksempel på en robot som et mekanisk instrument, der lader sig påvirke af omgivelserne.
En robot kan defineres på flere måder. Nogle siger, en robot skal være programmerbar – som for eksempel en vaskemaskine (en vaskerobot). Andre siger, at en robot er en maskine med manipulatorer og sensorer. Manipulatorer er mekaniske instrumenter, der kan påvirke robottens omgivelser, mens sensorer kan opfange eller sanse robottens omgivelser.
Det, der gør, at en robot adskiller sig fra et computerprogram eller en simpel maskine, er samspillet med de fysiske omgivelser, hvilket sker gennem sensorer og effektorer, oftest motorer, som man blandt andet kender det fra Lego Mindstorms.
Sensorer – for eksempel lyssensorer, temperaturfølere, kameraer og tryksensorer tillader robotten at sanse omgivelserne, og effektorer giver robotten mulighed for at påvirke omgivelserne.
Motoren kan bestilles over nettet på www.robotshop.ca
Video med en brushbot
Læs mere om robotter
Prøv at få din robot til at bære ting på forskellige måder. Din variabel er måden robotten bærer på.
Prøv at få din robot til at være hurtig. Din variabel er er hvordan du designer din robot.
Virkningsfuld kompetenceorienteret naturfagsundervisning indeholder bl.a. elementer af problembaseret og elevstyret undervisning. Et greb, du som underviser kan bruge, er at implementere åbenhed, ved at stilladsere undersøgelserne med frihedsgrader.
Problembaseret og elevstyret undervisning er kendetegnet ved, at eleverne arbejder selvstændigt med egne undersøgelser. Eleverne skal finde egne svar, og det skal ikke være givet på forhånd, hvad de skal. Eleverne skal ikke reproducere eller genskabe allerede eksisterende undersøgelser.
Som underviser udvælger du en grad af frihed samt hvilket trin, den skal implementeres i. Astra opdeler en undersøgelse i følgende seks trin, hvor du kan arbejde med implementering af frihedsgrader.
Tilmeld dig Astras nyhedsbrev og få ny inspiration til din undervisning i naturfag og naturvidenskab - herunder de nyeste Testotek-undersøgelser