Når man puster en ballon op, vil der opstå en trykforskel mellem luften i ballonen og luften udenfor. Når ballonen punkteres, hører man et brag idet trykforskellen udlignes.
VIGTIGT – læs dette sikkerhedsafsnit inden du går i gang. PAS PÅ, når du har med tændstikker at gøre. Varm kun vandballonen i kort tid, så den ikke går i stykker og sprøjter med kogende vand.
Prøv at svare på følgende spørgsmål:
Flammen varmer begge balloner. Ballonen uden vand sprænger, fordi varmen får ballongummiet til at smelte. Ballonen med vand sprænger ikke, fordi varmen fra tændstikken bliver brugt til at varme vandet op og få det til at fordampe. Derfor bliver ballonen ikke så varm, at ballongummiet smelter og den derved sprænger.
Vand har en stor varmekapacitet og kan derfor absorbere megen energi uden, at temperaturen stiger ret meget. Ballongummiet når ikke at blive varmt og smelter derfor ikke. Det kræver 10 gange så meget energi at opvarme 1 gram vand 1 grad, som det kræver at opvarme 1 gram jern 1 grad.
Balloner er teknisk udstyr. Den første gummiballon blev fremstillet af Michael Faraday og blev brugt til bl.a. at opbevare hydrogen i hans laboratorie. Læs mere om ballonen her.
En tændstik er teknisk udstyr. Den første tændstik kunne tændes ved at stryge den mod hvilken som helst overflade. Den nuværende tændstik kræver dog, at man stryger den mod en bestemt kemisk substans for antænding. Læs mere om tændstikkens historie her.
Prøv at komme forskellige mængder vand i ballonen. Din variabel er mængden af vand i ballonen.
Prøv at placere flammen i forskellig afstand fra ballonen. Din variabel er afstanden fra ballonen.
Virkningsfuld kompetenceorienteret naturfagsundervisning indeholder bl.a. elementer af problembaseret og elevstyret undervisning. Et greb, du som underviser kan bruge, er at implementere åbenhed, ved at stilladsere undersøgelserne med frihedsgrader.
Problembaseret og elevstyret undervisning er kendetegnet ved, at eleverne arbejder selvstændigt med egne undersøgelser. Eleverne skal finde egne svar, og det skal ikke være givet på forhånd, hvad de skal. Eleverne skal ikke reproducere eller genskabe allerede eksisterende undersøgelser.
Som underviser udvælger du en grad af frihed samt hvilket trin, den skal implementeres i. Astra opdeler en undersøgelse i følgende seks trin, hvor du kan arbejde med implementering af frihedsgrader.
Tilmeld dig Astras nyhedsbrev og få ny inspiration til din undervisning i naturfag og naturvidenskab - herunder de nyeste Testotek-undersøgelser