Stearinlys skaber hygge, men hvordan laver man dem egentlig? Og kan man bruge andet end stearin og en væge? Det undersøger du i denne aktivitet, hvor ingredienserne er madolie og en appelsin.
VIGTIGT – læs dette sikkerhedsafsnit, inden du går i gang. Der skal tages almindelige sikkerhedsforanstaltninger ved arbejde med åben ild. Skulle uheldet ske, at olien antændes, skal branden slukkes ved kvælning – IKKE med vand.
Prøv at svare på følgende spørgsmål:
Når et lys skal brænde, så skal der være tre betingelser til stede. Der skal være en høj temperatur, der skal være brændbart materiale, og der skal være ilt (oxygen). Den høje temperatur kommer først fra lighteren, og sidenhen kommer den høje temperatur fra selve forbrændingen.
Det brændbare materiale i appelsinlyset er olien, der siver op igennem vægen. Ilten tilføres hele tiden fra luften omkring lyset. Når lyset brænder, er det altså selve olien, der brænder.
Men det er ikke olien i sin flydende form, der antændes. Det er faktisk kun dampene fra olien, der antændes, da dampene kan blande sig med ilt fra luften og dermed forbrændes. Olien bliver til damp, fordi der er en høj temperatur i lyset.
Dette forsøg er et eksempel på, at man kan lave et produkt, der er CO2-neutralt. Både olien og vægen i appelsinlyset kommer fra planter, der har optaget CO2 i atmosfæren, da de voksede. Mange af de stearinlys, man køber i supermarkedet, er derimod lavet af paraffin, der er udvundet fra fossile brændstoffer.
Der forskes meget i at producere CO2-neutrale brændstoffer, så man i fremtiden kan forhindre mulige klimaforandringer som følge af øget CO2-udslip. Der forskes bl.a. i at udvikle enzymer, der effektivt kan omdanne cellulose til sukker. Sukker kan nemlig forgæres til ethanol, der kan bruges som brændstof.
En kniv er teknisk udstyr. Det er en teknologi, der for over 1 million år siden blev anvendt af abemennesker. Læs mere her
En lighter er teknisk udstyr. Den indeholder en brandbar væske under tryk. Når du ruller på lighterens hjul, skabes en gnist, der kan antænde væsken, du frigiver. Læs mere her
Prøv at bruge forskellige typer olier. Din variabel er olien.
Virkningsfuld kompetenceorienteret naturfagsundervisning indeholder bl.a. elementer af problembaseret og elevstyret undervisning. Et greb, du som underviser kan bruge, er at implementere åbenhed, ved at stilladsere undersøgelserne med frihedsgrader.
Problembaseret og elevstyret undervisning er kendetegnet ved, at eleverne arbejder selvstændigt med egne undersøgelser. Eleverne skal finde egne svar, og det skal ikke være givet på forhånd, hvad de skal. Eleverne skal ikke reproducere eller genskabe allerede eksisterende undersøgelser.
Som underviser udvælger du en grad af frihed samt hvilket trin, den skal implementeres i. Astra opdeler en undersøgelse i følgende seks trin, hvor du kan arbejde med implementering af frihedsgrader.
Tilmeld dig Astras nyhedsbrev og få ny inspiration til din undervisning i naturfag og naturvidenskab - herunder de nyeste Testotek-undersøgelser