Gå til hovedindhold

Fornemmelse for tid

Hvorfor mon?

Hvor præcist tror du at du kan tælle fx. 60 sekunder?  Tror du at der er forskel på at tælle præcist til 10 sekunder frem for 100 sekunder? Hvorfor tror du at det føles som om, at tiden nogle gange snegler sig afsted, mens den andre gange forsvinder alt for hurtigt?

Sådan gør du

  1. Sæt en forsøgsperson til at sidde eller ligge behageligt
  2. Giv forsøgspersonen lidt tid til at slappe af
  3. Bed personen om at tælle hvor mange sekunder der går, fra du siger “start” til du siger “stop”
  4. Du siger start og måler tiden på din mobil, og på et tidspunkt siger du “stop”
  5. Forsøgspersonen siger hvor meget hun eller han har talt til
  6. Noter tiden, men sig IKKE hvor lang tid der rigtig er gået
  7. Bed nu forsøgspersonen om at hoppe på stedet, eller løbe hurtigt frem og tilbage på en gang. Det er vigtigt at forsøgspersonen er anstrengt
  8. Få forsøgspersonen til at tælle et nyt antal sekunder på samme måde som før mellem du siger “start” og “stop”. Præcist antal sekunder er uvæsentligt, men ca. samme tidsrum er smart når der skal sammenlignes
  9. Noter det og sammenlign med før. Er der talt for meget eller for lidt ved de to tests?

Der kan nemt være variationer i resultaterne. Prøv derfor at måle flere gange, og se på gennemsnittet af resultaterne. Prøv også at sammenligne med andres resultater - fx at samle resultaterne for alle i klassen.
 

Prøv at…

Du kan også prøve at lave forsøget:

  • hvor man sammenligner tidsfornemmelsen om morgenen og om aftenen
  • med unge og med gamle forsøgspersoner
  • når man er meget sulten og når man er meget mæt
  • før og efter man drikker en kop stærk kaffe eller en energidrik
  • imens man er på facebook
  • imens man jager pokemons
  • hvor man undersøger om der er forskel på pigers og drenges tidsfornemmelse

 

Forklaring

“Tiden flyver når man har det sjovt”. Sådan siger man ofte, når der pludselig er gået mere tid end man lige havde regnet med. Og der må være noget om det, for videnskabelige studier har vist at man har en tendens til at underestimere den tid der er gået, når man laver noget man synes er behageligt og sjovt. Dvs at man tror der er gået mindre tid, end der rent faktisk er. Og omvendt, så overestimerer man den tid der er gået, når man laver noget som man synes er kedeligt eller ubehageligt. Dvs at man synes tiden føles lang.

Forskere har også lavet et omvendt forsøg: en gruppe forsøgspersoner skulle - uden at se på et ur - høre noget musik, blev udsat for irriterende lyde, og skulle løse små opgaver. Hvis forskerne bildte forsøgspersonerne ind, at der var gået mere tid, end der rent faktisk var gået, og dermed fik forsøgspersonerne til at tro at tiden var gået overraskende hurtigt, så blev de mere positive. De synes at musikken var bedre, lydene mindre irriterende og opgaverne var sjovere.

Præcis hvilken mekanisme i vores hjerne, der fornemmer tid ved man endnu ikke så meget om. Derfor ved man heller ikke meget om, hvorfor oplevelsen af tid kan føles kort når man foretager sig noget man godt kan lide og lang når man foretager sig noget man ikke kan lide. Ærgerligt at det ikke er omvendt, hva’?

 

Kilder

Studie der refereres til i forklaringen:

https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=1209510

Læringsmål og Fælles Mål

Læringsmål:  Eleven kan udvikle en simpel model og anvende denne
  • Natur/teknologi
    • Modellering
      • Modellering i naturfag
        • Efter 4. klassetrin
          • Fase 1: Eleven kan konstruere enkle modeller | Eleven har viden om symbolsprog i modeller
Læringsmål:  Eleven kan opstille og gennemføre to undersøgelser af menneskets hjerne - to undersøgelse med varierende parametre - samt relatere resultaterne i de to undersøgelser til hinanden. Eleven kan bruge undersøgelsen resultaterne i en fortælling om menneskets f
  • Natur/teknologi
    • Undersøgelse
      • Naturen lokalt og globalt
        • Efter 4. klassetrin
          • Fase 2: Eleven kan undersøge dyrs og planters tilpasninger til naturen | Eleven har viden om dyrs og planters levesteder og livsbetingelser