Gå til hovedindhold

Citroner og balloner

Når man skræller en citron, sprøjter der en masse små væskedråber ud af skallen. Vidste du, at de kan få en ballon til at sprænge? I dette forsøg undersøger vi, hvad det skyldes.

Aktivitetsvejledning

  1. Pust en ballon hårdt op.
  2. Tryk et stykke citronskal sammen, så der sprøjter nogle små væskedråber ud i luften.
  3. Tag ballonen hen til citronskallen, og se hvad der sker, når de små væskedråber rammer ballonen. Den sprænger!
  4. Nu skal vi undersøge, hvad der er i citronen, som får ballonen til at sprænge:

a. Citroner er saftige. Det skyldes, at de indeholder en masse vand. Dryp en dråbe vand på en ny ballon, og se om den sprænger.

b. Citroner er gule. Det skyldes, at de indeholder gult farvestof. Dryp en dråbe gul frugtfarve på en ny ballon, og se om den sprænger.

c. Citroner er sure. Det skyldes, at de indeholder syre. Dryp en dråbe citronsyre på en ny ballon, og se om den sprænger.

d. Citroner er aromatiske, og dufter godt. Det skyldes, at de indeholder et duftstof. Dryp en dråbe limonen på en ny ballon, og se om den sprænger.

Prøv også

Dryp andre ting på en ny ballon, og se hvad der sker. Det kunne være andre slags syre end citronsyre. Det kunne være forskellige aromastoffer eller farvestoffer. Det kunne også være forskellige olier (madolie, lampeolie, mineralolie), eller hvad der nu er i kemilokalet. Hvilke stoffer kan få ballonen til at sprænges? Har de noget til fælles?

Forklaring

En ballon er lavet af gummi. Gummi er et upolært molekyle, der vil blive opløst af andre upolære molekyler. Det vil sige, at hvis man drypper en upolær væske på en ballon, så vil gummiet begynde at gå en lille smule i opløsning. Det er nok til at få den til at sprænges!

Det stof, som giver citroner den gode duft, hedder limonen. Det er et upolært molekyle, så det har evnen til at opløse gummiet i en ballon. Gummiet går ikke fuldstændig i opløsning, men dog nok til, at en hårdt opspændt ballon vil briste og dermed sprænges.

Polære væsker såsom vand vil ikke påvirke gummiet i en ballon, da polære og upolære molekyler ikke kan blande sig særligt godt. Det kender man fra køkkenet, når man koger pasta og hælder olie i vandet. Dér ser man, at den upolære olie ikke vil blande sig med det polære vand. 

Undersøgelseskompetence-området

Efter 4. klassetrin: Eleven kan opstille forventninger, der kan testes i undersøgelser. Eleven har viden om enkle undersøgelsers muligheder og begrænsinger.

Efter 6. klassetrin: Eleven kan gennemføre enkle systematiske undersøgelser. Eleven har viden om variable i en undersøgelse.

Udskoling: Eleven kan indsamle og vurdere data fra egne og andres undersøgelser i naturfag. Eleven har viden om indsamling og validering af data.

Faglig kontekst

Efter 6. klassetrin: Teknologi og ressourcer, identifikation af stoffer og stoffers egenskaber.

Udskoling, fysik: Grundstoffer, kemiske og fysiske egenskaber, polære og upolære molekyler, reaktioner mellem stoffer, kemiske reaktioner, atomers elektronstruktur.