Gå til hovedindhold

Brug Testoteket til dit klassetrin

Forsøg til store og små

Testoteket rummer forsøg fra indskoling til gymnasiet

Mange af forsøgene er anvedelige i mange faglige kontekster og på mange niveauer. Her kan du finde forsøg til netop dit klassetrin.

Din søgning matcher 35 forsøg

 

Citroner og balloner

4. klasse - 3. g
Når man skræller en citron, sprøjter der en masse små væskedråber ud af skallen. Vidste du, at de kan få en ballon til at sprænge? I dette forsøg undersøger vi, hvad det skyldes. 
vis forsøg

Stregkoden i et kreditkort

3. klasse - 3. g
På alle varer i et supermarked sidder der en stregkode. Den indeholder information om varen, fx hvad den hedder, og hvad den koster. Et kreditkort som fx. et dankort indeholder på samme måde information, men det kan man normalt ikke se. I dette forsøg skal du gøre informationen på et kreditkort synlig.
vis forsøg

Sodavandsrens

0. klasse - 3. g
I dette forsøg skal vi fjerne farven fra en sodavand. Man kunne nærmest sige, at man “renser” sodavanden!
vis forsøg

Se en time på 20 sekunder

7. klasse - 3. g
Når et stearinlys brænder, reagerer stearinmolekylerne i et afsindigt tempo med luftens oxygen. Alligevel går det relativt langsomt, når et stearinlys brænder ned. Med dette forsøg kan du få udfoldet en verden, du ikke anede eksisterede. En verden du selv skal gå på opdagelse i - hvor ting tager lang tid, men alligevel sker hurtigt.
vis forsøg

Prøv kræfter med gnidningsmodstand

3. klasse - 3. g
Gnidningsmodstand kender du måske bedst som det, der er for meget af, når din cykelkæde ikke har fået olie. Gnidningsmodstand kaldes også for friktion. Faktisk kan gnidningsmodstanden blive så stor, at du kan tænde et bål med den.
vis forsøg

Osmose i luft

7. klasse - 3. g
Forsøget illustrerer en livsvigtig vandregulerende funktion for alle levende organismer, nemlig osmose. I et klassisk forsøg med osmose, kan man se at en agurkeskive bliver helt slatten hvis man hælder salt på. Det er fordi vandet trænger ud gennem agurkens cellemembraner. I dette forsøg kan man se, at almindelig luft kan fungere som en membran, der kan bære vand, men ikke salt.
vis forsøg

Optisk illusion med brune felter

0. klasse - 3. g
Hjernen fortolker de signaler, den modtager fra øjet. I mange tilfælde kan din hjerne derfor blive snydt til at tro, at den ser noget, den ikke ser. I dette forsøg kan du prøve det selv.
vis forsøg

Opskriften på et hindbær

7. klasse - 3. g
I dette forsøg skal vi se på arvemateriale i hindbær. Bærrets DNA isoleres og udtrækkes, så man rent fysisk kan holde det i hånden.
vis forsøg

Normalfordelingen i M&M's

7. klasse - 3. g
Alle M&M’s i en pose ser fuldstændig ens ud i størrelsen. Men selvom hver M&M ser ens ud, så vil der altid være en lille forskel i, hvor store de er, og hvor meget de vejer. Det sjove er, at hvis man laver en statistik over, hvor meget de vejer, så vil vægtforskellene fordele sig efter et særligt mønster. Dette særlige mønster kalder man for en “normalfordeling”.
vis forsøg

Mystiske æsker

3. klasse - 3. g
I dette forsøg skal du prøve at finde ud af, hvad de mystiske æsker indeholder - uden at åbne dem. I skal diskutere hinandens idéer og prøve at blive enige om, hvad æskerne indeholder baseret på jeres undersøgelser. Selvom nysgerrigheden plager én, så afsløres det aldrig, hvad der i virkeligheden er inde i æskerne.
vis forsøg

Mystisk hjul

3. klasse - 3. g
Det første hjul så dagens lys længe før vor tidsregning og har haft kæmpe betydning for menneskelig teknologi og udvikling. Men hvad er det egentlig, der gør, at et hjul kan trille? Og skal et hjul nødvendigvis være cirkelformet?
vis forsøg
Fodbold - Videnskaben på Besøg - colourbox

Magnus-effekt kopperne

7. klasse - 3. g
Har du tænkt over, hvordan det kan lade sig gøre, at en fodboldspiller kan sparke bolden uden om forsvarsmuren eller score fra et hjørnespark? I dette forsøg bruger vi to flamingo-engangskopper til at demonstrere Magnus-effekten, der bl.a. er grunden til, at en fodbold ændrer sin bane, når man laver et skruet spark.
vis forsøg

Magisk rødkål

3. klasse - 3. g
Rødkålssaft er en af verdens bedste indikatorvæsker til at bestemme, om en væske er sur eller basisk. I dette forsøg kan du få rødkålssaft til at tage mange forskellige farver blot ved at blande det op med forskellige hverdagskemikalier.
vis forsøg

Lær at tale matematiksprog med penduler

7. klasse - 3. g
Når man taler med sine klassekammerater eller andre personer, så bruger man ord. Mange ting kan dog beskrives på en anden måde end med ord. Det kan være med tegninger eller med formler, ligninger og tal. Det sidste kan man kalde matematiksprog. Her skal du bygge et pendul, der skal hjælpe dig med at forstå matematiksprog!
vis forsøg

Læg arm med lungerne

3. klasse - 3. g
Tit ved man godt, hvem der er den stærkeste i klassen, hvis man skulle lægge arm. Men man kunne også måle på en anden måde: Hvem har de stærkeste lunger?
vis forsøg

Lav skummetmælk til sød mælk

7. klasse - 3. g
Mælk har været en meget vigtig kilde til energi for mennesker op igennem historien. Men for at mennesker kan udnytte energien i mælken, skal man kunne nedbryde mælkesukker i kroppen. Det sker ved hjælp af enzymet laktase i vores tyndtarm. I dette forsøg skal du undersøge, hvordan mælkesukker kan nedbrydes af laktase.
vis forsøg

Knækker bæreposen?

3. klasse - 3. g
Du har sikkert prøvet at skulle bære en tung plastpose fyldt med varer hjem fra supermarkedet. Nogle gange kan posen være så tung, at hanken udvider sig, og det ser ud som om, at den er lige ved at knække. Men hvor meget kan sådan en plasthank egentlig holde til? Det skal du undersøge i dette forsøg.
vis forsøg

Hvordan kan planter bryde igennem asfalt?

7. klasse - 3. g
Har du nogensinde lagt mærke til, at planter kan have så store kræfter, at de bryder op igennem asfalt? Det kan de, fordi de har cellevægge. Dette forsøg er et modelforsøg, hvor en ballon og en vasketøjspose bruges til at vise funktionen af en cellevæg.
vis forsøg

Hoppebold

3. klasse - 3. g
I dette forsøg skal du få en hoppebold til at skifte retning, uden at den rammer en væg.
vis forsøg

Hastigheden af et nervesignal

3. klasse - 3. g
I vores krop sender nervesystemet mange vigtige signaler rundt. Det er fx nervesystemet, der sender signal fra hjernen til musklerne, når vi beslutter os for at spænde en muskel. I dette forsøg skal vi måle, hvor hurtigt nerverne kan sende signaler rundt i kroppen hos dig og dine klassekammerater.
vis forsøg
Balloner - Big Bang 2016

Gærballoner

3. klasse - 3. g
I dette forsøg viser vi, at der dannes en gas, når gær fodres med sukker, nemlig gassen kuldioxid (carbondioxid), der forkortes CO2. I forsøget puster gassen en ballon op, og får ballonen til at flyde ovenpå i et glas med vand.
vis forsøg

Forskellen mellem masse og vægt

7. klasse - 3. g
I hverdagen vil de fleste mennesker nok sige, at en genstands 'vægt' og dens 'masse' bare er to forskellige måder at sige præcis det samme. Men de tager fejl! Her skal du lave et forsøg, hvor du kan prøve at finde frem til forskellen på en sodavands masse, og hvor meget den vejer, eller med andre ord; vise forskellen mellem massen og vægten af en sodavand.
vis forsøg

Flammer, der peger skråt op

3. klasse - 3. g
Når bussen standser op, mærker du, hvordan du bliver trykket fremad i bussen. Men hvis du holdt en ballon med helium i hånden, ville den blive trykket tilbage i bussen. Her kan du lære hvorfor.
vis forsøg
Livet er opstået i vand - videnskaben på besøg 2016

Et vandur

0. klasse - 3. g
Du skal i dette forsøg måle tiden med dit eget hjemmelavede ur - et ur der kører på vand! Uret skal kunne måle i intervallet mellem 10 sekunder og 3 minutter. Man kan i klassen lave en konkurrence om, hvem der kan lave det mest præcise ur.
vis forsøg